Followers

Tuesday, July 12, 2011

Kek Marble Mewah

Ady Greatsword Empire Kitchen Recipes

Kek Marble Mewah

Resepi : http://dayangjack.blogspot.com/2011/07/kek-marble-mewah.html

bahan-bahan :

225 g tepung halus/superfine

250 g mentega berkualiti (pada suhu bilik)

30 g krim keju (pada suhu bilik)

5 biji telur gred B (pada suhu bilik)

210 g gula kastor

80 ml susu segar [ ady tukar..guna buttermilk kek akan menjadi lemak ]

1 sudu kecil ovalette

1 sudu kecil baking powder

2 sudu kecil esen vanilla

1 sudu kecil serbuk teh hijau / matcha + 1 sudu besar air panas (bancuhkan) [ady tukar.. guna warna apple green ]

1 sudu besar serbuk coklat/serbuk koko + 2 sudu besar air panas (bancuhkan)

sedikit pewarna oren

Cara-cara :

Panaskan oven pada suhu 170C. Lengserkan loyang kek dengan mentega dan alaskan dengan kertas serap minyak / baking sheet.

Ayak tepung bersama baking powder. Ketepikan.

Putar mentega bersama krim keju dan ovalette hingga pucat.

Masukkan gula sedikit demi sedikit sambil diputar hingga hancur dan kembang. (high speed)

Perlahankan kelajuan mixer, masukkan telur satu demi satu sambil diputar hingga sebati. (pastikan telur dimasukkan sebiji kemudian dikacau sebati, dan masuk lagi sebiji, kacau lagi. Ulangi proses hingga telur habis)

Masukkan esen vanilla dan kacau lagi.

Kemudian masukkan tepung sedikit demi sedikit sambil diselang selikan dengan susu segar. Putar dengan perlahan hingga sebati.

Bahagikan adunan kepada 3 bahagian. Satu adunan dicampurkan dengan serbuk teh hijau. Adunan kedua, dicampurkan dengan pes coklat/koko dan satu bahagian lagi diwarnakan oren. (boleh juga diberi perisa/warna lain)

Tuangkan adunan ke dalam loyang secara berselang-seli.

Bakarlah sehingga masak selama lebih kurang 50 minit. Suhu panas oven bergantung pada jenis oven masing-masing. Sila adjust sendiri.

Sejukkan kek setelah masak. Kek akan menjadi lebih mesra jika disimpan selama 1-2 hari.



Have A Nice Day,
Ady Greatsword Empire Kitchen Recipes,,


18 comments:

  1. salam ziarah. me mmg suka mkn kek tapi tak pandai nak buat :)
    nice blog

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum abg ady.... wah cantiknya kek nie abg ady.... pasti sedap kan abg ady... nak try juga ler nanti...

    ReplyDelete
  3. Salam abg ady!! Sedapnyerrrrr kek marble! marble dia pun cantek!!! tgk tekstur kek ni kita suke! mcm padat gitu tp mesti ringan kan kan, nak buat jgklah kalau rajin, suke makan kek2 mcm nii mcm mkn kek butter gituuu mmg fev kita :D

    ReplyDelete
  4. mmmm...memang nampak mewah ni ady..akak likeeee..
    tapi seperti biasa lah kan?...akak ni kan kalau bab2 marble ni always fail..walau apa pun pasti nak cuba gak sampai dapat cantik macam ady punya ni..

    ReplyDelete
  5. salam ady ... cunnya kek marble tu!

    ReplyDelete
  6. - tabik la kat mr ady ni...pandai sgt masak...

    ReplyDelete
  7. WoW!...memang mewah pun kek marble ni....:)

    ReplyDelete
  8. memang mewah ngan marble yg warne warni kek tu.. bestnye :)

    ReplyDelete
  9. salam Ady....mana nak beli ekk buttermilk tu..xpenah jumpa lagi takat nie..

    ReplyDelete
  10. As'salam Ady

    cantiknya jalur2 kat kek tu. sedondon jer belang dia, rajin betul ady ni. kak ct bukan tak nak buat kek. anak2 macam tak gemar dah nak makan kek2 ni. tu yang kalau buat pun bahagi2 adunan dia jadi kecik jer..hihi

    ReplyDelete
  11. wahh belangan yg menawan...cantikx2 suka tgk..sure sedap ni..:)

    ReplyDelete
  12. tq bro sudi singgah blog ai....pandai buat cake....corak pow malatop gitew...ahaks

    ReplyDelete
  13. pandainya dia buat marble...suke kek yg guna buttermilk!!! lagi sedap n moist!

    ReplyDelete
  14. Ady..
    Pandainya Ady buat...cantiknya!!!.akak kalau pandai buat kek macam tu..mesti anak2 akak pengsan...he..he..

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum Ady,

    Wah naik juling ini biji mata tengok marble yg teramat cantik sekali...cantik betul...kalau ada belen2 campak lah kat org Woodlands sikit ya...hehe...happening cake!!

    ReplyDelete
  16. Assalam ady,
    waduh cantik betul belang2 kek ni ady!!!!!
    sungguh terasa nak ngap aje tau..pinggan kat bawah yang isi asam pedas tu sama macam akak punya..heheh..banayk akak dah terlepas menu2 ady ni..kecur lah semuanya.. thanks ady for the wishes for my girl tu ya..

    ReplyDelete
  17. as salam.....dtg melawat ady kt cni.jemput ambik tag kt blog saya....

    ReplyDelete
  18. tergoda sungguh la tgk kek marble ni...cantik rapinya marblenye tu... ade kelas!!!

    ReplyDelete

http://developers.facebook.com/docs/reference/plugins/like-box http://developers.facebook.com/docs/reference/plugins/like-box