Followers

Thursday, July 7, 2011

Ikan Tenggiri Black Pepper


Ady Greatsword Empire Kitchen Recipes

Ikan Tenggiri Black Pepper

Bahan-Bahan:

500g ikan tenggiri

1 cawan kicap pekat black pepper

1 cawan minyak

1 s/b kunyit

1 s/k garam

Sedikit air [boleh jugak tambahkan lagi air kalau nak berkuah]

Bahan Hiris:

1 labu bawang besar – [ hiris ]

2 ulas bawang putih – [ hiris ]

1 inci halia - [ hiris ]

2 biji cili hijau -[ hiris ]

2 biji cili merah -[ hiris ]

1 pelepah daun kari

Cara:

1. Ikan dibersihkan dan digaulkan dengan kunyit dan sedikit garam. Gorengkan seperti biasa tetapi jangan garing.

2. Keluarkan separuh minyak dan masukkan bahan yg dihiriskan bersama dun kari . Kacau rata.

3. Masukkan kicap pekat black pepper dan garam gaul rata.

4. Masukkan air [boleh jugak tambahkan lagi air kalau nak berkuah]

. sesuaikan rasa mengikut citarasa anda.

5. Tuangkan kuah atas ikan didalam pinggan dan hidangkan.


Yours sincerely,
Ady Greatsword Empire Kitchen Recipes,,

8 comments:

  1. wahh...sungguh menyelerakan la ady, lapar jadinya

    ReplyDelete
  2. - bole cube balik nti...selalu kering idea nak masak ape...

    ReplyDelete
  3. salam Ady...

    tgk gambo je kak cek dah tau...confirm sedap ni...he he...bukan mak mertua lalu kat sebelah tak nampak...husband kak cek kat sebelah ..pun kak cek tak perasan nanti....he he...

    ReplyDelete
  4. setuju komen cik cek...
    kalau makan nasi panas2..
    sure boleh tambah 2 piring..
    hehehe


    thanks syer menu sedap nie ya

    ReplyDelete
  5. As'salam Ady

    selamat malam, datang singgah nak tumpang makan boleh tak?..berselera ni bila tengok resipi ikan2 dari ady :D

    ReplyDelete
  6. sedapnye tenggiri! dah lama tak beli...(macam tak pernah beli je) hihih...takpelah, tumpang makan yg ni jela..

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum abg ady...
    tgk ikan nie mmg menyelerakan sekali ler abg ady... mmg x tertahan d buatnya.. mkn ngan nasi putih panas nie ... sedaaaap

    ReplyDelete

http://developers.facebook.com/docs/reference/plugins/like-box http://developers.facebook.com/docs/reference/plugins/like-box