Followers

Thursday, March 29, 2012

Sambal Tumis Kupang Kering

Sambal Tumis Kupang Kering
Resepi: MATAHARI / Ana Abdullah..resepi SINI

Bahan-bahan:
-Isi kupang ( cuci dan tuskan )
-Sedikit halia
-Sedikit air asam jawa
-2 labu bawang besar ( potong bulat )
Bahan kisar:
-15 tangkai cili kering
-6 ulas bawang merah
-3 ulas bawang putih
-Sedikit belacan
Cara-cara:
-Isi kupang digoreng sebentar, angkat dan tuskan
-Tumis bahan kisar hingga garing dan pecah minyak
-Masukkan air asam jawa, isi kupang dan bawang besar yang dipotong bulat tadi
-Masak hingga pekat dan masukkan garam.
Happy weekend ahead :)
Ady Greatsword Empire Kitchen Recipes,,

12 comments:

  1. Assallamualaikum ady..
    Wah! Ada kupang buat sambal tumislah.. Lama dah tak makan kupang. sukanya dpt tgk pun jadilah tp kalau dapat rasa lagi best ni..hehehe...

    ReplyDelete
  2. makan ni dengan nasi lemak, memang mantap la! kat sabah macam susah nak jumpa hidupan yang macam ni.

    ReplyDelete
  3. Sedap tu.Kak Ros belum sarapan ni...lapar!!!!

    ReplyDelete
  4. sedapnya sambal kupang.lama dah tak berkupang ni.
    tergoda la ady...

    ReplyDelete
  5. Salam abg ady! alkisahhhhhh, kita ni mmg suke benda2 yg bercengkerang, kupang, kepah, kerang mmg kita lerr mimpi ngeri cengkerang2 tu sume ehehe.. tapi sejak kita makan kupang bakar kat satu resort dulu, kena penyakit kuar masuk bilik termenung sampai lembik bdn, terus tak nak makan kupang sampai skrg, tapi kepah dgn kerang kita masih makan lagi sbb belum terkena hihihi...

    ReplyDelete
  6. asslm Abg Ady...sedapnye tgk sambal kupang tu...sambal ni untuk nasi lemak semalam ker??? hehehe

    ReplyDelete
  7. Ady,

    lama akak tak makan kupang..akak suka goreng garing bubuh petai goreng..walllaaaa sedap nyer...mana nak cari kupang ekkk!!!

    ReplyDelete
  8. Teringin pula mama..nk kene pegi cari kupang ni..sedap nampak..mama suka..

    ReplyDelete
  9. salam bro ady
    lawan dgn nasi lemak atau nasi impit..mmg sedapppp:)color sambal tue mengancam..

    ReplyDelete
  10. Assalam Ady...waaaah menayang sambal kupang pulak...nampak menyelerakan betul...kat rumah akak ni anak2 x kenal kupang..haha, depa kenal sotong, udang, kerang gitu jer...hehe. Memilih kemain nak makan... Ni kalau pekena dgn nasi lemak pun okeh ni Ady...adeeii

    ReplyDelete
  11. Adeeeh! Sedapnya sambal kupang...pekena dengan nasi lemak memang meletup habis!

    ReplyDelete
  12. Slm bro ady...perghhh lm gila x makan kupang, selalu kat melaka ade jual tepi jalan.....best2 ;))

    ReplyDelete

http://developers.facebook.com/docs/reference/plugins/like-box http://developers.facebook.com/docs/reference/plugins/like-box