Followers

Wednesday, March 7, 2012

Apam Tepung Beras


Resepi: Blh tgk kat Sini

Bahan-bahannya
1 cawan nasi
2 cawan tepung beras
1 cawan gula
1 1/4 cawan air
1 sudu kecil yis
 Sepeket Eno
Cara-caranya
Nasi diblender bersama air hingga hancur.
Kemudian masukkangula, tepung beras dan yis, diblender lagi sampai sebati.
Keluarkan dan simpan dalam bekas bertutup.
 Simpan semalaman.
Keesokkannya kacau semula adunan tersebut sehingga sebati dan masukkan Eno.
Bahagikan adunan kepada beberapa bekas dan bolehlah dimasukkan pewarna mengikut kesukaan.
Panaskan pengukus.  Buka api kuat.
Apabila air betul-betul menggelegak(mendidih) kukuslah apam menggunakan acuan lompang.
Kukus selama 7 minit.
  Keluarkan dari bekas dan boleh dimakan bersama kelapa parut.




Have A Nice Day,,
Ady Greatsword Empire Kitchen Recipes,,

13 comments:

  1. assalamualaikum....comeiii2 apam tu yer....
    warna warni lg n mekar setaman...

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum Ady,

    sihat ke?? Lama kak Nur tk dpt singgah disini...sibuk memanjang,kalahkan PM...hehe...

    wah very colourful itu apam...eh kalau hantar sini kan bagus...boleh kak Nur buat sarapan pagi nie...kak Nur ada nasi lemak kat sini...boleh kita exchange...hahaha.

    ReplyDelete
  3. Salam Ady...cantek apam tpg beras ni...sedapnya makan ngan kelapa parut..

    ReplyDelete
  4. Assalam Ady, cantiknya apam tepung beras tu...gebusss lembutjer tgk..ni kalau dpt makan dgn kelapa muda basah2 gitu...waah best kaann...alahaaai akak mcm dah x punya byk masa je skrg... byk hal nak didahulukan... ^__^ cuci mata dulu laaa.. Teruskan masak2 dan laju2 update ya Ady...

    ReplyDelete
  5. Phewwww... menyala-nyala apamnya. dah lama tak buat

    ReplyDelete
  6. salam ady - terangnya warna apam.. guna brand apa?

    ReplyDelete
  7. Salam Abg Ady,
    menarik sungguh kaler dia..sayang plak nak makan kan? tapi kalau anak2 siti...mesti diaorg excited...

    ReplyDelete
  8. Salam, inilah antara apam yg menjadi fav suatu masa dahulu, masa tu zmn sek lagi, kita panggil Apam Eno, hehe. Sedap.. lagi byk kelapa lagi mantap!

    ReplyDelete
  9. As'salam Ady

    k.ct paling suka akan apam beras ni, lembut aje masuk dalam mulut. cantik berkaler2 lagi meriah suasana :)

    ReplyDelete
  10. Wow..cantik nya kue apam nya, ceria sekali warnanya.. melly mau semua kaler yah.. ;)

    ReplyDelete
  11. salam ady. Very colorful.. Nampak gebu tu.

    ReplyDelete
  12. Assalam ady, cantiknya apam tepung beras ni, semua kaler terang n memikat hati. Ntah kenape susah n lambat akk nak view n komen blog ady ni

    ReplyDelete
  13. Merah menyala apamnya....belum pernah cuba apam eno begini, akan buat juga satu hari nanti.

    ReplyDelete

http://developers.facebook.com/docs/reference/plugins/like-box http://developers.facebook.com/docs/reference/plugins/like-box