Followers

Tuesday, May 31, 2011

Talam Lapis Lumut @ Kacang Hijau

Talam Lapis Lumut

Resipi : Kak Nur Singapore http://fiqah99.blogspot.com/search/label/Kuih%20Muih

Bahan-Bahan

300gm kacang hijau (direbus dan dikisar)

60gm tepung hoen kwe

150gm tepung gandum

250gm gula pasir

1500 mlm santan

50gm tepung beras

1 biji telur

Bahan B

70gm gula merah

Pewarna hijau dan coklat

Cara-Cara

1. Kisar semua bahan A dan bahagikan kepada 2 bahagian

2. Satu bahagian dicampur dengan gula merah dan bubuh warna

coklat dan satu lagi dibubuh warna hijau

3. Kukus selapis demi selapis selama 10 minit selapis

4. Setiap lapis lebih kurang 400ml.


Best regards,,

13 comments:

  1. menawannya talam lapis ady ...

    ReplyDelete
  2. As'salam Ady

    Rajinnya melapis dan buat talam segala. kak ct ni bukan malas nak buat tapi memang tak rajin nak duk lama2 depan dapur tu nak melapis.. hahaha. boleh gitu ker ady.. hehehe.

    cantik kuih talam ady ni, kalau kak ct tersesat ke S'pore nanti boleh manjamu kak ct lah ya :DD

    ReplyDelete
  3. wow menarik dan tertarik...cantikla rupa talam ni...sure sedap ni kan ady...:)

    ReplyDelete
  4. salam...
    cantik & menawan kejadian kuih ni... warna pun menyerlah gitu..

    ReplyDelete
  5. aduhai ady....cantik sangat talam neh...i memang tak pandai nak menalam...apalagi nak lapis2 gni..huksss...bila la nk reti neh...

    ReplyDelete
  6. wow cantiknya kuih talam lapis lumut ni..dah lama nak buat tapi tak terbuat2 gak...tngk kuih Ady yg cantik ni buat Yatie teruja nak membuatnya..mmng suka kuih2 mcm ni...

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum abg ady...
    memang sangat cantik dan kemas talam tu.. suka sungguh diana tgk... kalau ler dpt mkn nie kan best... sukanyaaaa..

    ReplyDelete
  8. salam kembali.. kalau kak diana yg kat atas ni panggil abg ady kita pun panggil abg ady jugak :D mekaseh dtg singgah baru dpt jengah ke sini, kita mmg sukeeeeeeeee sgt kuih lapis2 gini.. cantek n kemas lapisannyer! kaler pun tertarik sgt!

    ReplyDelete
  9. Assalam ady, cantiknya lapisan kuih ni!!!..
    rasa nak minta sepotong ajelah..
    terpegun akak tengok lapisannya tu tau..

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum Ady,

    amboi2 cantiknya talam tu...terpesona kak nur melihatnya...sib baik nie kuih..kalau tidak runtuh iman didada....kikikihhh....gurau aje...kalernya aje tengok dh terguder gitu...

    ReplyDelete
  11. As salam Ady...
    Tertarik & menarik lah kuih tuh..
    mama tumpang mkn kat sini lah hehehe

    ReplyDelete
  12. wow terpegun nengok kuih ni....memang cantik dan kemasla...:)

    ReplyDelete

http://developers.facebook.com/docs/reference/plugins/like-box http://developers.facebook.com/docs/reference/plugins/like-box