Followers

Wednesday, January 5, 2011

Tahu Goreng

Tahu memang sudah tidak asing lagi bagi kita terutama masyarakat melayu dengan rasa yang lezat , mula dari digoreng biasa hingga diolah menjadi masakan jenis lainya. Tidak semua tahu diproses dengan bahan berbahaya tersebut, terbukti masih ada saja tahu yang dibuat secara alami.

Di balik kelezatannya, ternyata tahu menyimpan khasiat medis tersendiri. Sebuah studi oleh tim medis dari Kanada membuktikan bahwa tahu dapat menurunkan kolesterol jahat dalam tubuh. Selain menurunkan kolesterol, tahu juga terbukti dapat mencegah Cancer payudara.

Bahan-bahan

4 keping tahu biasa

1 biji timun, dihiris nipis dan dimayang

100 g taugeh, buang ekor dan celur sekejap - aku ngan mat tk celur

1/2 biji sengkuang, kupas, hiris nipis dan dimayang

4 ulas bawang putih*

5 - 6 biji cili padi*

200 g kacang tanah*

3 - 4 camca besar gula melaka*

3 camca besar kicap pekat*

1 1/2 - 2 camca besar cuka makan @ jus asam jawa*

Sedikit air*(*bahan sos kacang)

LET DO IT:

Kacang tanah digoreng tanpa minyak hingga perang, buang kulit dan tumbuk separuh halus. Kisar cili padi dan bawang putih. Campurkan semua bahan2 sos kacang dan kacau hingga rata. Tambah sedikit air jika perlu, jangan terlalu cair atau pekat, sesuaikan rasa dan tambah gula@garam@asam jika perlu. Ketepikan.

Tauhu dilumur dengan sedikit garam, goreng terendam hingga kuning keemasan, jangan goreng lama sangat. Keluarkan dan tos.

Ambil sekeping tauhu goreng tadi. Potong kepada 9 bahagian (bergantung pada saiz tauhu masing2), alihkan ke dalam pinggan, tabur atas tauhu tadi dengan hirisan timun, sengkuang dan taugeh. Tuang sos kacang secukupnya dan hidangkan segera...Makan macam tu pun sedap!!!!!

Yours sincerely,

No comments:

Post a Comment

http://developers.facebook.com/docs/reference/plugins/like-box http://developers.facebook.com/docs/reference/plugins/like-box