Followers

Thursday, January 26, 2012

Talam ABC

Talam ABC
Sumber: ..::~**Sinar Kehidupanku**~::.. http://yatiememories.blogspot.com/2012/01/talam-abc.html
Bahan Lapisan Bawah (loyang 10x10x3)
(A)
2 cwn tepung beras
4 sb tepung Hoen Kwee (putih)
1 cawan santan pekat
3 cawan air
1 cawan gula kastor
1/2 sudu kecil garam
(B)
1 cwn cendol (toskan airnya)
1 cwn whole kernel corn (toskan airnya)
1 cwn kacang merah ( yg telah di rebus dan toskan airnya)
Cara-Cara
Satukan bahan A dan dikacau hingga sebati.
Masak atas api sederhana sehingga nak wap. (separuh pekat)
Masukkan bahan (B) & gaul hingga sebati.
Tuang kedalam loyang yg di alas plastik dan di sapu minyak kelilingnya, kukus selama 25 minit. 
Bahan Lapisan Atas:
1 cawan gula kastor
2 cawan air
1 cawan santan pekat
1 1/2 cawan tepung gandum
3 biji telur
1/2 sudu kecil garam
sedikit pewarna pink 
Cara-Caranya.
Satukan semua bahan2 utk lapisan atas, kacau sehingga rata.
Masak sehingga naik wap(sedikit pekat)
Cakar sedikit gunakan garfu lapisan bawah dan tuangkan adunan lapisan atas.
Kukus lagi selama 25 minit.
Biarkan betul2 sejuk barulah di potong menggunakan pisau plastik supaya cantik.
See you soon!
Ady Greatsword Empire Kitchen Recipes,,
                                                                            

14 comments:

  1. As'salam Ady

    Selamat pagi...ada kuih talam ABC nampak sangat sedap. k.ct lama juga tak buat kuih2 talam ni Ady. Rajinnya mesti seronok faily akan ni, kalau ada terlebih tu, tak nak tapaukan tuk k.ct ker... hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapalah saya tak pnadai buat kuih talam... cantik sangat Talam Ady tu... jelez tauuu...

      Delete
  2. assalamualaikum..
    oww dah berjangkit ke sini pulak talam cantik ni. teringin nak rasa.. membayangkan rasa abc di dalam talam. uishh.. hehe

    ReplyDelete
  3. salam and good morning ady, cantik la talam ni. meriah!

    ReplyDelete
  4. Salam, canteknya kuih talam tu... bak sepotong nk buat sarapan...

    ReplyDelete
  5. Salam Ady
    cantik sungguh kuih talam ABC tu...bagi Rahel sepotong..nak rasa gak..

    ReplyDelete
  6. Assalam Ady,
    cantiknya talam ABC tu ady..mesti bila makan pun terasa makan ABC kan..sedapnya
    kak iza pun dah lama tak menalam..mintak sepotong dua ady

    ReplyDelete
  7. Assalamualikum,
    sedapnyer talam ABC..cantik lak tu..terliur den..hihi

    ReplyDelete
  8. Isyk, isyk, isyk.... cantiiiiik nyaaaa talam Ady ni ya....! Mesti sedap ni!

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum Ady,
    cantiknya talam ABC Ady ni...suka akak tngk, kalau dpt rasa sepotong bestnya..tq sudi mencuba resepi kuih2 talam akak...tak sangka Ady suka gak kuih2 mcm ni...menjadi cantik pulak tu..

    ReplyDelete
  10. Cantik talam nya, mau sepotong dong.

    ReplyDelete
  11. lama dah tak buat talam...teringin lak kak cek bila tgk kuih talam kat sini...nampak sedapppp...:)

    ReplyDelete
  12. aslmkum ady.. cam lama tak mjengok ke sini.. respi talam k yatie ni mmg sedap.. cukup rasa manis n lemak2nya.. akk jer yg jarang dpt buat coz anak2 tak brpa nk makan kuih2 camni..

    ReplyDelete

http://developers.facebook.com/docs/reference/plugins/like-box http://developers.facebook.com/docs/reference/plugins/like-box